BÁDÁLEK pro 1. stupeň
Hlavním cílem projektu, je zavést do výuky takové metody a formy práce, které podporují rozvoj badatelských dovedností žáků prvního a druhého stupně základních škol na území ČR a rozvíjejí zájem žáků o přírodovědné obory.
Ve spolupráci se 6 autorskými školami vytvoříme zkušební metodické materiály, jejichž dílčí části budou pedagogové ověřovat ve výuce. Připomínky z ověřování zapracujeme do zkušební verze materiálů, která vznikne na konci této fáze. Pro podporu vzdělávání pedagogů v nových metodách připravíme workshopy a využijeme on-line komunikační platformy pro průběžné konzultace s pedagogy. Tvorba i ověřování metodických materiálů bude probíhat ve spolupráci s odborníky z VŠ pedagogických směrů, na jejichž pracovištích se jižzabývají rozvíjením badatelských dovedností.
Zkušební materiály z 1. fáze budeme pilotovat na šesti školách, které se podílely na tvorbě materiálů a na dalších 10 školách. Celkem tedy proběhne ověřování na 16 ověřovacích školách. Na základě praktického vyzkoušení materiálů přímo ve výuce vyhodnotíme jejich dopad na cílovou skupinu. S pedagogy budeme průběžně komunikovat a na základě zpětné vazby a vyhodnocení upravíme metodické materiály do finální podoby. Pro podporu vzdělávání pedagogův nových metodách uskutečníme semináře a využijeme online komunikační platformy. V závěru druhé fáze proběhne dvoudenní seminář pro učitele z 1. a 2. fáze projektu.
Součástí ověřování metodických materiálů bude i evaluační výzkum, který bude testovat, zda u žáků ověřovacích škol došlo k posunu ve vybraných badatelských dovednostech.
V závěrečné fázi rozšíříme ověřené metodické materiály a zkušenosti z výuky získané na ověřovacích školách na základní školy po celé ČR. Materiály budou umístěné na volně dostupném vzdělávacím portálu (pravděpodobně na rvp.cz), proběhne cílená informační kampaň upozorňující na výstupy projektu a budou realizovány otevřené semináře pro pedagogy v jednotlivých krajích ČR.